Saturday, February 14, 2009

Niatkan sebagai ibadah

Salam ukhuwah...

Today is saturday. This is the only day yang aku rasa memberikan aku sedikit ketenangan jiwa. Hari yang aku rasa aku sedikit bebas untuk mengatur hidup aku...SEDIKIT!!.. It is not that aku tak redha dengan ketentuanNya menjadikan aku macam ni. Tapi tugasan harian yang tak pernah ada penghujungnya kadangkala membuatkan aku alpa. Alpa dan leka yang sebenarnya hidup ini, nasib diri, semuanya di tangan Yang Esa. Jangan mengeluh, bahkan, terus berusaha sebaik mungkin supaya apa yang dilakukan bukan sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Niatkan apa yang diusahakan ini sebagai ibadah. Ibadah untuk menempatkan diri yang dhaif ini di tempat yang terbaik di sisi Allah. Sia-sia bertungkus-lumus kalau semuanya dipandang enteng oleh Yang Mencipta. Sentiasalah mengharapkan keredhaaNya dan keberkatanNya dalam kehidupan seharian kita. Tanpa maghfirah dariNya, siapalah kita??? Inilah yang selalu aku bisikkan dalam hati kecil aku. Ya, sebagai bekal untuk kekuatan diri sendiri. Tiada yang dapat menolong diri kita kalau kita sendiri yang tidak menolong diri kita sendiri. Bukalah minda, positifkan fikiran, bentangkan jalan untuk hati dan jasad ini mendapatkan haknya. Hak untuk menikmati kurniaan Tuhan di bumi ini. Jangan isikan hari-hari yang bakal berlalu dengan penuh kebencian, pengeluhan yang tidak berpenghujung. Terimalah ujian ini dengan hati yang lapang, redha dan cubalah terima yang semua yang berlaku adalah kehendak Yang Esa, tiada yang lain selainNya yang Maha Pengasih dan Pemurah.

Ya Allah kuatkanlah jiwa ini menghadapi hari-hari mendatang. Janganlah Kau jadikan diri ini hamba yang berputus asa. Terimalah segala usaha dan amal harianku sebagai ibadah yang diganjarkan pahala disisiMu. Jadikanlah aku hamba yang bersyukur Ya Allah. Ya Allah kuatkanlah diri ini Ya Allah.



~bee



No comments:

Post a Comment